PORADNIK

JAK OTWORZYĆ LODZIARNIĘ

  1. Lokal tradycyjny, take-away, czy punkt mobilny?
  2. Jakie lody wybrać? Lody rzemieślnicze, z proszku, porcjowane czy kręcone?
  3. Wyposażenie lodziarni, czyli jak dobrać odpowiedni sprzęt?
  4. Jak przygotować lodziarnię na odbiór Sanepidu?
  5. Reklama i marketing – od czego zacząć?
  6. Rekrutacja pracowników – czy i jak zatrudniać?
  7. Kwestie podatkowo-prawne. O czym pamiętać?
  8. Koszty na start! Jak skalkulować inwestycję na star
1. LOKAL TRADYCYJNY, TAKE-AWAY, CZY PUNKT MOBILNY?

Wszystko zależy od lokalizacji, natężenia ruchu oraz zakresu produktów, które zamierzamy oferować w punkcie.

Na stały punkt wieloroczny świetnie nadają się główne deptaki, rynki miasteczek, lokalizacje przy szkołach, urzędach, kościołach ale też parkach uczęszczanych cały rok.

Na punkt take-away najlepiej nadają się kurorty morskie, bulwary, kurorty zimowe, letnie place zabaw, ogrody botaniczne i zoologiczne, ruchliwe deptaki.

Punkt mobilny nadaje się wszędzie tam gdzie możemy swobodnie dojechać, jest równy teren i lekki podjazd. Ostatnimi czasy na popularności zyskują koncepty mobilne typu przyczepa gastronomiczna czy food truck. Sprawdzają się świetnie podczas eventów plenerowych, festynów, zlotów food-trucków (takie imprezy stają się coraz bardziej popularne w sezonie letnim). Nie znaczy, że taka przyczepa nie może stanąć w jednym i konkretnym miejscu – oczywiście może. To tylko kwestia doboru odpowiedniej lokalizacji.

Ważnym elementem, o którym należy pamiętać zanim wybierzemy miejsce to dostęp do wody, kanalizacji i prądu. W lokalach stałych wszystkie te media muszą być dostępne, natomiast mobilna lodziarnia (riksza, rower, wózek) wymagają tylko dostępu do prądu, choć niektóre radzą sobie i bez tego, bo są wyposażone we własne akumulatory.

2. JAKIE LODY WYBRAĆ?

W czasach zwiększonej uwagi na zdrową żywność, ekologię, a przede wszystkim wysoką jakość produktów, oczywistym staje się moda na wszystko, co naturalne. Ten trend znalazł odzwierciedlenie także w lodach, dlatego w procesie produkcji naszych lodów nie stosujemy żadnych sztucznych barwników, aromatów, ani wzmacniaczy smaku. Bardzo dbamy o wysoką jakość naszych lodów, dlatego selektywnie dobieramy każdy składnik. Lody produkowane są na bazie naturalnych składników typu: śmietana, mleko, kakao, owoce, warzywa etc. W ofercie mamy lody mleczne, sorbety, lody alkoholowe oraz lody dla diabetyków na bazie cukru brzozowego.

Warto zwracać uwagę na składy lodów. Każda lodziarnia, kawiarnia czy restauracja, która prowadzi w swoim lokalu sprzedaż lodów powinna taką tablicę składów posiadać i udostępniać swoim Klientom.

3. WYPOSAŻENIE LODZIARNI CZYLI JAK DOBRAĆ WŁAŚCIWY SPRZĘT?

Do sprzedaży lodów rzemieślniczych stosuje się różnego rodzaju sprzęt taki jak witryny ekspozycyjne, konserwatory, czy witryny nastawne (tzw. nablatowe). Wg naszych doświadczeń i obserwacji najlepszym rozwiązaniem są konserwatory do lodów (tzw. witryny zamykane pokrywkami – witryny cylindrowe). Dlaczego akurat ten rodzaj? Z prostej przyczyny – lody dłużej zachowują swoją świeżość, nie są tak narażone na opływ powietrza czy temperaturę jak witryny w których lody są wyeksponowane. Standardowo witryny produkowane są na 4, 6, 8 lub 10 cylindrów i mają zapas dolny na dodatkowe cylindry z lodami. Wymiana cylindra na nowy jest bardzo prosta i trwa raptem kilka sekund. Są różne sposoby porcjowania lodów, można je nakładać gałkownicą lub łyżką do lodów. Objętość porcji można dostosować pod swój pomysł dobierając odpowiednią wielkość gałkownicy/łyżki.

Poza witryną/konserwatorem każdy punkt powinien szafę mroźniczą, w którym będzie przechowywał zapas lodów. Zapas ten powinien być przechowywany w temperaturze min – 18 C. Dzięki tak niskiej temperaturze lody mają wydłużony termin przydatności, nie tracąc przy tym na swojej jakości.

4. JAK PRZYGOTOWAĆ LODZIARNIĘ NA ODBIÓR SANEPIDU?

Wymogi dla pomieszczeń oraz organizacji pracy – sprzedaż lodów z automatu lub lodów porcjowanych (gałka).

Podłogi oraz ściany – powierzchnia gładka, zmywalna. Nie ma różnicy czy są to płytki, kafelki, panele czy gumoleum.
Powierzchnie blatów i powierzchni roboczych – gładkie, zmywalne. Powierzchnie nie muszą być wykonane ze stali nierdzewnej.
Punkty wodne – zlewy i umywalki. Umywalka służy tylko i wyłącznie do mycia rąk. Przy umywalce do mycia rąk obowiązkowo mydło i jednorazowe ręczniki. W kranie musi być ciepła woda, z kranu musi być odpływ do kanalizacji (można zastosować umywalki z zamokniętym obiegiem wody – do uzgodnienia w Sanepid). Zlew służy do mycia drobnego sprzętu produkcyjnego (łopatki do lodów itp.). Przy zlewie płyny do mycia sprzętu produkcyjnego, reczniki jednorazowe.

Maszyny do lodów kręconych:

Automat do lodów (jeżeli lody będą z maszyny) podawanie lodów oraz utrzymywanie odpowiedniej temperatury zgodnie z opisem i instrukcją producenta maszyny oraz producenta lodów (w przypadku gotowych mas lodowych). Tutaj najczęściej określa się twardość lodów. Utrzymywanie w czystości oraz mycie maszyny zgodnie z instrukcją i zaleceniami producenta urządzenia.
Chłodziarka (do przechowywania gotowej bazy) – sprawdzanie temperatury należy potwierdzać zapisami temperatur zarówno przy przyjęciu lodów od producenta jak i podczas całego okresu przechowywania. Baza lodowa musi być przechowywana w temperaturze 1-5 st. C. Częstotliwość zapisów temperatur reguluje HACCP – minimum 3 razy w ciągu dnia. Jeżeli urządzenia nie mają wbudowanych termometrów należy kupić termometry i umieść wewnątrz urządzenia

Maszyny do lodów porcjowanych:

Witryny mroźnicze (konserwator) podawanie lodów oraz utrzymywanie odpowiedniej temperatury zgodnie z opisem i instrukcja producenta maszyny oraz producenta lodów (w przypadku gotowych lodów). Lody w witrynie/konserwatorze przeważnie ustawiane są na -12 st. C – 14 st. C (temperaturę należy dostosować tak, aby uzyskać odpowiednią konsystencję lodów). Oczywiście ustawienie zależy od wielu czynników – sprzętu, temperatury otoczenia etc. Utrzymywanie w czystości oraz mycie maszyny zgodnie z instrukcją i zaleceniami producenta urządzenia.
Mroźnia / zamrażarka (do przechowywania dodatkowych kuwet/cylindrów z lodami) – sprawdzanie temperatury należy potwierdzić zapisami temperatur zarówno przy przyjęciu lodów od producenta jak i podczas całego okresu przechowywania. Lody muszą być przechowywane w temperaturze min. -18 st. C. Częstotliwość zapisów temperatur reguluje HACCP – minimum 3 razy w ciągu dnia. Jeżeli urządzenia nie mają wbudowanych termometrów należy kupić termometry i umieść wewnątrz urządzenia
Miejsce na wafelki i jednorazowe naczynia– najlepszym sposobem na przechowywanie wafelków i naczyń oraz patyczków jest magazyn, jeżeli lokal nie posiada magazynu można przeznaczyć na wafelki zamykane szafki w pomieszczeniu sprzedaży lub regały. Ważne aby wafelki były przechowywane w oryginalnych opakowaniach z widoczną datą przydatności.
Wentylacja– w każdym pomieszczeniu powinna być wentylacja grawitacyjna (tzw. kratka) ze swobodnym przepływem powietrza. W lokalach o podwyższonej temperaturze (np. budki z lodami, przyczepy gastronomiczne) zaleca się montaż klimatyzacji. Należy pamiętać, iż urządzenia chłodnicze wydzielają sporą ilość ciepła.
Toaleta dla pracownika (indywidualnie należy sprawdzić jakie są wymagania co do konkretnej lokalizacji). Zgodnie z prawem bhp w toalecie powinna być wentylacja mechaniczna (wiatraczek w kratce), najlepiej jak toaleta ma przedsionek (czyli w osobnym pomieszczeniu muszla klozetowa, w osobnym umywalka.
Szafka pracownicza (miejsce do higienicznego przechowywania odzieży) – dwukomorowa szafka. Z jednej strony odzież robocza (fartuszki, czapeczki, etc) , z drugiej strony odzież pracowników.
Szafka na przechowywanie środków chemicznych i sprzętu porządkowego. Zachowując zasady higieny najlepiej jest mieć 2 mopy. Jednym myjesz wyłącznie toaletę i szatnię, drugim pomieszczenia, gdzie jest żywność (nie wjeżdżasz sobie bakteriami z toalety do pomieszczeń „czystych”).

Wymagane dokumenty przy odbiorze:
– dokumentacja HACCP dla lodziarni wraz z Dobra Praktyką Higieniczną i Produkcyjną (GHP-GMP) – dokumentacja dostępna w modelu Franczyzowym
– wynik badania wody w lokalu (w GHP-GMP musi być zawarta informacja jak często takie badanie wody będą wykonywane). W przypadku lokali z tzw. zamkniętym obiegiem (np. przyczepy gastronomiczne) należy również o tym pamietać, wystarczy np. umowa z pobliską restauracją na korzystanie z wody.
– deklarację lub umowę na odbiór śmieci,
– Instrukcję w Dokumentacji GHP-GMP na sposób postepowania z przeterminowanymi lodami- tzw. odpady kategorii 3,
– Orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych lub tzw. Książeczka Sanepidowska właściciela oraz pracowników,
– Książkę kontroli przedsiębiorcy- dostępna w sklepach papierniczych.

Przydatne informacje:
– kartony po wafelkach- na kartonach jest informacja o producencie, data przydatności do spożycia oraz skład – warto wyciąć z kartonu etykietę i ją zachować.
– fartuszki i związane włosy pracowników oraz braku drobnej biżuterii u sprzedawcy- wymogi estetyczne.
– wymogi higieniczne pracowników- należy zakładać rękawiczki jednorazowe do trzymania wafelka (zasady – na jednej dłoni jest rękawiczka i tam wafelek, druga dłoń (bez rękawiczki) porcjuje lody i wydaje resztę). Lody najlepiej podawać Klientowi w serwetce.

5. REKLAMA I MARKETING – OD CZEGO ZACZĄĆ?

Zanim otworzymy lodziarnię powinniśmy zadbać o poinformowanie potencjalnych Klientów o planowanym otwarciu punktu. Najlepszym narzędziem na start jest stworzenie profilu na Facebooku/Instagramie z dodaniem kolorowych zdjęć lodów (najlepiej zdjęcia pobrać z bezpłatnych katalogów online), miejscem działalności, zakresem oferty a co najważniejsze z datą planowanego otwarcia. Idealnym rozwiązaniem jest ogłoszenie promocji na start typu: darmowa degustacja, drugi lód gratis etc. Na kilka dni przed otwarciem lodziarni wystarczy stworzyć niedrogą kampanie reklamową na FB korzystając z łatwych narzędzi FB. Pamiętajmy o dodawaniu nowych postów chociaż raz na kilka dni.

Kolejnym krokiem jest stworzenie wizytówki Google z zaznaczeniem miejsce prowadzenia lodziarni, godzin otwarcia, galerią zdjęć i możliwością dodawania komentarzy zadowolonych Klientów.

Profesjonalne wyróżnienie to własna strona www, na której możemy umieścić więcej informacji na temat firmy, umieścić galerię zdjęć oraz opisy oferowanych produktów i wiele innych przydatnych informacji. Zanim stworzymy stronę warto pomyśleć o dobrej nazwie firmy i logo oraz hostingu strony internetowej np. w Nazwa.pl (skorzystaj z rabatu na start klikając w ten  linku do zakupu usługi w Nazwa.pl). Do stworzenia profesjonalnej strony najlepiej wybrać doświadczoną firmę, która specjalizuje się w tworzeniu stron www, logotypów i kampanii marketingowych np. Design Partners.

Reklama punktu to ważny element promocji firmy. Należy pamiętać o logo, nośnej nazwie lodziarni i obrandowaniu punktu. Ciekawym pomysłem jest neon świetlny lub kaseton, oklejenie witryn okiennych oraz widoczne menu zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz.
W przypadku punktów otwieranych na osiedlach bardzo dobrze sprawdza się akcja ulotka do skrzynki na listy. Na ulotkach można umieścić zarówno informację o naszych lodach, jakości i smakach, jak i promocjach, miejscu lodziarni, godzinach otwarcia i linkach do polub nas na FaceBook.

6. REKRUTACJA PRACOWNIKÓW, CZY I JAK ZATRUDNIAĆ?

Na start, kiedy jeszcze nie możemy przewidzieć jaki będzie ruch i obroty lodziarni najlepiej zatrudnić młode i obrotne osoby na umowę zlecenie ze stawką godzinową i premią uzależnioną od obrotu. Bardzo ważne jest odpowiednie przeszkolenie pracowników, zaznajomienie z ofertą oraz obsługą wszystkich sprzętów. Przy wyborze kandydatów na stanowisko sprzedawcy lodów, najlepiej skupić uwagę na tym czy dana osoba jest komunikatywna, skrupulatna, lubi dbać o porządek, ma miłą aparycję. Ważnym aspektem jest też umiejętności obsługi Klienta. Pamiętajmy – dobry i zmotywowany pracownik to droga do sukcesu!

7. KWESTIE PODATKOWO-PRAWNE. O CZYM PAMIĘTAĆ?

Rejestracja działalności – pierwszym krokiem jest rejestracja działalności gospodarczej w Urzędzie Miasta. Najlepiej zacząć od złożenia wniosku o rejestrację działalności w CEIDG, należy pamiętać o podaniu odpowiedniego kodu działalności (np. sprzedaż lodów to PKD 56.10.A).

Rejestracja w ZUS – należy zgłosić zarówno właściciela działalności jak i pracowników. Należy pamiętać o określeniu właściwej daty rozpoczęcia działalności oraz zakresu ubezpieczenia. Przy zatrudnianiu na umowę zlecenie młodych osób poniżej 26 roku życia i uczących się można skorzystać z odpowiednich ulg.

Rejestracja w Urzędzie Skarbowym – należy dokładnie przemyśleć, czy firma powinna być płatnikiem podatku VAT na start oraz kiedy obowiązek objęcia VAT-em następuje.

Kasa fiskalna – w zasadzie od początku lodziarni obroty należy rejestrować za pomocą kasy fiskalnej. Od roku 2021 on-line. Należy śledzić bieżące regulacje w tym zakresie.

Księgowość – dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z biura księgowego (średni koszt miesięczny to 200-300 zł) lub programów online do tego stworzonych.

8. KOSZTY NA START! JAK SKALKULOWAĆ INWESTYCJĘ NA START?

Lokal z lodami typu na wynos (lody porcjowane)*:

  • 7,000 – 8,000 zł – witryna do lodów porcjowanych (konserwator)
  • 3,000 – 5,000 zł – szafa mroźnicza
  • 500 – 1,000 zł – akcesoria (gałkownica, kubeczki, łopatki, łyżeczki, fartuszki, itd.)
  • 300 – 1,000 zł – wafle, posypki, polewy
  • 1,000 – 3,000 zł – meble, lada, szafki, zlewy
  • 1,000 – 3,000 zł – kasa fiskalna, POS
  • 1,500 – 3,000 zł – pierwsze zatowarowanie w lody

14,300 – 24,000 zł – całość kosztów na start bez aranżacji wnętrza i kosztów marketingu 


Przyczepa gastronomiczna (lodziarnia)*: 

  • 42,000 – w pełni wyposażona mobilna przyczepa gastronomiczna przystosowana do odbioru SANEPID

Koszty stałe miesięczne*:

  • 1,500 – 3,000 zł  – mały lokal (przyjęto czynsz dla niewielkiego lokalu sezonowego)
  • 4,000 zł – 1 pracownik z ZUS / PIT
  • 200 – 400 zł – media (energia, woda)
  • 150 – 300 zł – księgowość

* koszty netto

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

ZAPYTAJ O DOSTAWY LODÓW I SPRZĘT

KONTAKT >